V20181216

Utolsó módosítás07:01:31 AM

Médiafogyasztók - hát azok meg kik?

Médiafogyasztók – hát azok kik? Például Ön, kedves Olvasó. És aki tv-t néz, rádiót hallgat, újságot olvas. És azt tudja-e, hogy már egyesületük is van? Van bizony, mégpedig a Magyar Médiafogyasztók Egyesülete. Zsolt Péter médiaszociológust, az egyesület elnökét kérdeztük.
- Miért jött létre ez az egyesület?
Hiánypótlásként, az országnak szüksége van arra, hogy a fogyasztói oldal épp úgy képviselve legyen, mint ahogy a szakszervezetek képviselik a média munkavállalóit, vagy ahogy az NMHH mostani állapotában a kormányzati médiafejlesztési törekvéseit.
- Van-e oka annak, hogy mostanában és nem három, öt vagy több évvel korábban alakultak meg?
Az ORTT még egy más típusú szervezet volt, az is túlságosan átpolitizáltá vált, tehát már ott sem ártott volna, de most ha a társadalom egészét, és különösképp ha a nem jobboldali politikusok táborát nézzük, az NMHH szervezete legitimációs problémákkal küzd, így a szervezetünk akár mediátorként, akár önálló szereplőként közvetíthet és társadalmi igényeket fogalmazhat meg. (A cikk a hírdetés után folytatódik.)

Hírdetés

 

Hírdetés vége, a cikk folytatódik

- Mik a fő célkitűzéseik?
Én azt gondolom, hogy a legfőbb feladatunk a műsorszórók, a kiadók és a fogyasztók közt az értelmes kapcsolat és párbeszéd megteremtése, tehát voltaképp működésünket teljesen el tudjuk vonatkoztatni a hatóság médiapolitikájától. Létrejöttünk oka a szabályozás körül kialakult hazai és nemzetközi konfliktus, de működésünk célja más. Nem jogvédelemmel, hanem demokratikus neveléssel szeretnénk foglalkozni.
- Valóban van igény egy ilyen szervezetre?
Nézze, ha valaki tud grillcsirkét készíteni, az a jó ha megkóstoltatja azzal, aki még sosem evett. Az igény sok esetben csak akkor jelenik meg, ha tudjuk miről van szó. De lehet, hogy jobb hasonlat volna a szexualitás, az iránt ugyanis annak is igénye van, aki sosem próbálta. Érezheti, hogy valami hiányzik az életéből, bár nem biztos, hogy pontosan tudja mi. Szóval vagy „grillcsirkék” vagyunk, vagy „szexualitás”.
- Tömegbázisra számítanak vagy elitegység lesznek?
Tömegbázist szeretnénk, szervezetileg jogilag ez is van előkészítve, de még sehol sem tartunk, és elitegység se biztos, hogy vagyunk. A médiaszerkezetet, szabadságot, elemzést felkaroló elit a tudomány, a jogvédők, és az agytrösztök körül csoportosul. 
- Ki ellen akarják védeni a fogyasztókat, a médiumoktól vagy a médiaszabályozóktól?
Médiumoktól, szabályzóktól, de leginkább saját maguktól. A tudatos médiafogyasztó nem kiszolgáltatott, maga válogatja meg milyen információkat szed össze, milyen filmeket néz stb.
- Néhány embert leszámítva mindenki médiafogysztó, mondjuk 9,5 millió ember. Egy ötezer fős tagságot milyennek értékelne?
Az ötezer fős tagság jó volna. Amit felvet, az a meritokrácia-demokrácia konfliktusa is. Nem elég sokan lenni, érteni is kell a témához, és nem elég érteni, ha nincs mögötte társadalmi támogatás.  
- Van-e a magyar "piacon" hasonló szervezet, olyan amellyel együttműködnének vagy amely konkurencia? Ha nincs, számít-e ilyenre, mondjuk egy ellenszervezetre?
Vannak szervezetek, velük keressük is a kapcsolatot, de eddig egyikük sem „veszélyeztetett” minket. Nekik nem annyira a társadalom és szerkesztőség közötti deliberatív eljárások megteremtése, valamint a tudatos médiafogyasztás támogatása a céljuk, mint inkább a szólásszabadság védelme.
- Magyarországon ma minden politika. Önök is tényezők lesznek a politikában?

Magyarországon nem minden politika. Egy sportesemény, vagy egy bírósági döntés nem az. Ha tényezőkké válnánk se úgy válnánk tényezővé, mint valamelyik parlamentbe vagy kormányra készülő erő támogatója vagy ellenzője. 
-  A média és a médiaszabályozók tudnak már Önökről?
Tudnak, engem személyesen is ismernek, mint ahogy remélem sokan az országban, akik médiaügyekkel foglalkoznak. Nemrég készültem el a Való Világ ötödik szériájának elemzésével. Ebben olyan technikákat alkalmaztunk amelyekben a nézőket vitatkoztattunk értékeikről. A módszert a Méltányosság Politikaelemző Központban dolgoztuk ki. Használható anyag állt össze pedagógusok, nézők, de még magának a műsorkészítőnek a számára is. A kutatást az NMHH finanszírozta, és bár a Magyar Médiafogyasztók Egyesülete nem vett részt, gondolom az elnökség a használható eredményeket megjelenteti majd a honlapján.

(Az egyesületről további információkat itt talál.)

Hrabóczki József Sándor

Ha tetszett a cikk, oszd meg